Per tal de commemorar el centenari de la
publicació de Pel cantó de Swam, primer volum
de A la recerca del temps perdut de Marcel Proust reproduïm aquest breu però
interessant article de Joan F. Mira publicat a El País el 13 de novembre de
2013.
La literatura occidental entrava en el segle XX
per la porta més ampla i majestuosa possible, la porta de la memòria
Joan F. Mira 13 NOV 2013
Aquests dies fa exactament cent anys, a la
primeria de novembre del 1913, Bernard Grasset publicava per fi Du côté de chez Swann, primer volum de À la recherche du temps perdu (a càrrec
de l’autor, després que l’obra havia sigut rebutjada per diversos editors), i
la literatura occidental entrava en el segle XX per la porta més ampla i majestuosa
possible, la porta de la memòria. La primera ratlla, famosa ja per sempre,
sembla del tot banal, però obre tot un món d’experiència i de reminiscència:
“Longtemps, je me suis couché de bonne heure”, i simplement s’obre l’immens
palau del temps perdut. Quaranta pàgines després, l’autor, que llavors tenia
poc més de quaranta anys (no era ja un jove, no era encara vell), es pregunta
justament pel valor de la memòria, i si les informacions que dóna conserven
realment el passat: “No val la pena (“c’est peine perdue”) que intentem
evocar-lo, tots els esforços de la nostra intel·ligència són inútils. Està
amagat, fora del seu abast i del seu domini, en algun objecte material (en la
sensació que ens donaria aquest objecte material) que no sospitem. Aquest objecte,
depèn de l’atzar que ens el trobem abans de morir o que no ens el trobem.” Els
objectes materials com a vehicles i fonament de la metàfora (la “magdalena” és
només el primer i més famós), la quotidianitat com a expressió del fons
inexpressable de la vida, i una època, una cultura i una societat sencera
recuperats a través de personatges i d’històries aparentment banals,
insubstancials, plens de prejudicis i de petites manies, farcits d’escenes i
d’episodis que, en ells mateixos, sembla que no tenen ni un mínim interès, just
el contrari d’aquestes novel·les que sobretot pretenen “enganxar” el lector. El
resultat és la més gran catedral de la narrativa mai construïda, tallada pedra
a pedra, calculada, estudiada. I André Maurois, en el pròleg a l’edició de La Pléiade, conclou: “Res de
més bell ni més just que l’entusiasme universal suscitat per aquest relat
simple, particular i local. Tal com el gran filòsof en un sol pensament troba
tot el pensament, el gran novel·lista d’una sola vida i dels objectes més humils
sap fer sorgir totes les vides.” Així és, i d’això fa exactament un segle. No
sé si el gremi de la ploma n’ha fet alguna commemoració.
No hay comentarios:
Publicar un comentario